TARIM KREDİ KOOPERATİF MARKET BİLMECESİ…
Yüksek enflasyonda savaştığımızdan beridir şükürler olsun ara çözümler çıkarılıyor karşımıza. Tanzim satışlardan sonra şimdi de Kooperatif Marketler.
Bildiğim marketler olması bir yana perakende uzmanı olarak sayın cumhurbaşkanımızın ziyareti sonrası bende gittim bugün. (05/10/2021) Basında çıkan haber yoğunluğundan ve verilen mesajdan anladığım “herkese her keseye uygun” ürünler görmekti. Evet uygun ürünlerin yanında pahalı ürünlerde vardı.
Beklentim uygunluk değil ucuzluktu. Ama ucuz değiller.
Ben bıraktım ucuz kalmalarını dertlendiğim nokta verimlilikti. Evet devlet destekli halkına ucuz ürünler sunmak amaçlanmış olabilir. Epeydir etiketlediğimiz 3 harfliler diye adlandırılan discount yani indirim marketler, ulusal zincir marketler ve lokal zincir marketlere karşı alınmış bir önlem Kooperatif Marketler. Yıllardır çıkarılamayan ve bildiğim kadarı ile ulusal ve 3 harfliler diye adlandırılan discount marketlerin çıkarlarına uymayan “Perakende Yasası” acaba şimdi gündeme gelecek mi? Burası çıkmaz sokak…
Verimliliğe geri dönelim; Kooperatif Marketler olarak bırakın uygun kalmayı rekabet avantajlarınızla açık ara öndesiniz. Perakende detaydır, matematiktir. Lokal, ulusal zincir marketlerin ve hatta bakkalların ülke ekonomisine katkısını hangi sektör yapıyor merak ediyorum. İstihdamsa en fazla perakendeciler, yerli olmaksa ağırlığı yerel gibi birçok fonksiyonda perakende sektörü ülkenin ekonomi lokomotifidir. Kooperatif marketlerin ulusal, lokal ve bakkallara karşı rekabet üstünlüğü var. Kooperatif marketler vergisini ödemese, sgk ödemezse, usulsüz işten çıkarmalara karşı dava yolu kapalıysa nasıl ve buna rağmen ucuz kalamıyor sorgulamak lazım. Eğer tahminlerim gibiyse ve hala ucuz kalamıyor uygun kalıyorsa yine sorgulamak gerekir.
Eğer her işletme gibi devlete olan sorumluluğunu yerine getirerek perakendecilik yapıyorsa perakende pazarın raf satış fiyat ortalamasının altında kalması mümkün değil. Hem Pazar fiyatlarının altında kalır hem de devlete karşı yükümlülüğünü yerine getirmeye çalışırsa zaten uzun ömürlü olamaz.
Buna dair yazılacak çizilecek çok şeyler var.
İlk gözüme çarpan maliyetler;
- Raflar ahşap destekli ve oldukça fazla kullanılmış, (kısa ömürlü çünkü her günün kapanışında silinirse suya maruz kalacak ve şişecek)
- İndirim marketleri gibi tabela kullanılması gerekirken pahalı, uzun, afili tabelalar kullanılmış
- Elektrik yani aydınlatma da standartlaşma yok, led kullanılması gerekirken, spot ve eski uygulamalar kullanılmış. (Elektrik faturasını merak ediyorum.) Discount marketler gibi küçük tabela olabilirdi.)
- Raflar direk üreticiden mi yoksa aracılardan mı alındı? (İhale usulü ise aracılardan olma ihtimali yüksek araştırılmalı
- Daha detaya girilmesi için iç denetimi öneriyorum
- Lokasyon verimliliği ne durumda. Lokasyon analizi yapıldı mı?
- Demografik yapıya uygun mağazacılık konsepti ve segmentasyon yapıldı mı?
- İşin özü ucuz yada uygun kalma iddiası kurulum ve yönetim maliyetinden başlar…
Gözüme çarpan fiyatlar;
Methiyeler düzmeye gerek görmeden danışmanlığını yaptığım lokal zincirdeki markalı ürünle markalıları an itibari ile kısayladım; (05/10/2021 saat 19:50 sıraları)
Karar sizin😊
Perakende Matematiği Gözünden;
Gelin ortalama %20 ile 24 arası brüt marjı dağıtalım;
- % 5 e varan kira gideri ile (artan fahiş kiralar)
- %10 a varan personel maliyeti ile
- %5 e varan değişken giderle,
- %1 kayıp kaçaklara ayırırsa, (daha fazladır ama iyimser olalım. Sadece manav %10 imha verir)
- Kalan % 3 ile;
- Vergisel yükümlülüğü yerine getirirse,
- Biriken tazminatları öderse,
- Ortaklara kar dağıtırsa,
- Artandan kurucular geçimini sağlar diyelim.
- Tek burada olumlu şey şudur: gıda perakendeciliği mükemmel nakit akışı üretir. Vadeli alır nakit satar. O da onların ömrünü uzatır.
Kısaca;
- 3 harflilerle 5,6,7… harflileri çarpıştırarak fiyatla savaş kazanılmaz,
- Markalı ürünlerle markasız ürünleri kıyaslama sadece ucuzluk üzerinden yapılmaz,
- Bindirim üzerinden indirimlerle kampanya olmaz,
- ……..
Tarım Kredi Kooperatif Market Bilmecesinin Cevabı;
Konumlanması;
Türk Ticaret kanunlarının esas ve usullerine uygun perakende ticareti yapacaksa mevzu başka. Yok ben mevcutları fiyatlamada hizaya getireceğim derse bu gemi yürümez. Hiçbir perakendeci yukarıdaki matematikten uzak değil. Sonuçları aynı yüzdelik rakamları 1 ileri 1 geridir.
- Hükümet destekli 2 bine varan şubeye ulaşır,
- Hükümet değişirse Kooperatif Marketler ulusallardan birine satılır,
- Lokal zincir marketlerin çoğu batar,
- Batan lokal zincir sahipleri de ulusallardan alışverişe devam eder😊
- Perakende Yasası yeni düzenleme ile çıkar. (Esnaf öldükten sonra)
Sözün özü:
Sayın Cumhurbaşkanım;
Ne olur perakendeye dair güncel bilgileri perakendeci bir uzmandan dinleyiniz.
Hasan AYDOĞAN
Kargem Genel Müdürü